torstai 22. elokuuta 2019

Kesäloma reissu!

Tämän kesän lomamatka oli tavallisuudesta poiketen hieman erilainen. Kävimme nimittäin autolla telttaillen Lofooteilla Norjassa. Starttasimme 28.7 aamulla aikaisin kotoa ja matkaamme liittyi vanhempani asuntoautolla. Rosa meidän pikkuinen chihu matkasi tyytyväisenä matkailuautossa koko reissun ajan.
Matka eteni Jyväskylän ohi kohti Oulua ja siitä Torniosta yli Ruotsiin. Ruotsin puolella ensimmäinen yö vietettiin Kamlungefors kosken läheisyydessä, josta matka jatkui Norjan puolelle. Norjassa eka yö taas Oyjordtangissa ja Narvikin kautta ajelimme aivan Lofoottien pohjoisimpaan kärkeen Andenesiin.

Ensimmäiset kuvatkin ovat kyseiseltä Andenes camping alueelta, joka on aivan mahtavan rannan vieressä. Käsittämättömän upeaa valkoista hiekkarantaa, meri ja vuoret ei sitä lomalta paljon muuta tarvi. Rosakin pääsi juoksentelemaan rannalla ja törmättiin me muutamiin meduusoihinkin. Ihan kun pikkuneiti olisi matkalla suorittamaan "jotain suurempaa tehtävää"... tallustellessaan pitkin rantaa.

Valassafarilla käytiin äitin kanssa, no se ei ollut ehkä kaikista miellyttävin kokemus, mutta ihan hieno kuitenkin. Laiva lähti kolme tuntia aikataulusta myöhässä ja sää merellä ei ollut mikään kovin hyvä. Aallokko oli valtava ja moni retkelle lähtijöistä voi pahoin itse mukaan lukien. Turha reissu se ei kuitenkaan ollut, koska näimme upean valaan matkan aikana. Ehkä kuitenkin jos sää olisi ollut parempi olisi valaitakin saattanut olla enemmän.

Andenesista matka jatkui upean Bleik rannan ohi kohti Haukland rantaa ja siitä upeita maisemia ihastellen kohti seuraavaa yöpymis kohdetta.
Olihan sitä käytävä myös Lofoottien eteläisimmässä kärjessä mihin autolla pääsee Å i Lofotenissa, kun kerran pohjoisimmassakin kärjessä käytiin.

Vaikka saariryhmä ei ole hirmuisen pitkä ( ajovauhti on melko hidasta kapeiden teiden vuoksi), emme jaksaneet ajella sitä takaisin mantereelle, otimmekin lauttaylityksen Moskenesista Bodoon. Auto ja kaksi henkilöä maksoi hieman alle 100€.
Bodoosta sitten ajelimme upeita maisemia katsellen takaisin Suomeen ja kotiin.

Upea reissu voin suositella, koska näkemistä riittää ja jos tykkää kalastella tai patikoida alueella on siihen aivan mielettömät mahdollisuudet.